Kui teeks õige ühe korraliku auto …
Üks võimalus oma autot parendada on läbi ECU (auto aju ehk juhtmooduli) ümber programmeerimisega. See oleks täna ehk kõige soodsam tuunimine, kus kasutatakse ära tehase poolt jäätud ressurss, mis on arvestuslikult 25% – 30%. Kui aga on soov oma autot rohkem edasi arendada siis me räägime siin juba projektipõhisest ehitamisest. See tähendab perspektiivis paljude mehhaaniliste osade väljavahetamist.
Millega peaks arvestama …
Kui soovitakse alustada oma enda projektiga? Esmalt on vaja endale selgeks teha, mis otstarve oma projektile anda tahetakse. Kas sellest peaks saama kiirendus-, ralli-, rallisprindi-, ringraja-, driftiauto või lihtsalt on soov valmistada üks võimas elukas. Teiseks on vaja endale selgeks teha, mis jõudu soovitakse sellest väljamõeldud loomast saada.
Kui esimesed kaks asja on endale selgeks tehtud, on vaja maha istuda, seltsiks üks pudel head märjukest ning lahti võtta exceli tabel ning hakata eelarvet koostama. Eelarve koostamisel tuleb panna kirja KÕIK mõtted, mida soovitakse teha. Ka need mõtted ja ideed, mis esialgu hullud tunduvad.
Eelarvestamisel võiks alustada sildade ja käiguosa tugevdamisega. Seejärel võtta ette auto kere tugevdamine/ehitus ning seejärel kõige viimasena mootoriehitus.
SILLAD ja KÄIGUOSA
Selles osas peab mõtlema, mis suunas sidlasid arendada. Vastavalt sellele, mis autot ehitama hakatakse võiks siin osas kaaluda esmalt vedrustuse parendamist. Kui soovitakse jääda tänavale kruiisima, siis võib tehasevedrustuse välja vahetada mõne sportlikuma vastu nagu Bilstein B6, B8 või Koni Sport. Kui aga soovitakse autot tõsta või madalamaks lasta, siis peabks mõtlema coilover lahenduste peale (Cusco, K-Sport, Tein, Reiger …). Ehk vastavalt auto suunitlusele valima ka õige vedrustuse.
Järgmine oluline osa on puksid. Kuna auto hakkab kordades suuremat koormust saama ja soovitakse paremat-, konkreetsemat juhitavust, peavad puksid olema vastupidavamad ning kõvemad. Siin on parim lahendus kasutada polüretaan lahendusi (SuperPro, PowerFlex, WhiteLine), mis säilitavad tavaautole kohase vaikse linnasõidu ning võistlusrajal hea juhitavuse. Saab kasutada ka uniball lahendusi, kuid see on kokkuvõttes kordades kallim ja nõuab tihedamat hooldamist.
Järgmisena võiks mõtlema hakata käiguosa tugevdamisele/parendamisele. Sõltuvalt soovitud tulemusest on vaja tugevdada sidur (ACT, EXEDY) manuaalkastidele ja SST kastidele (Dodson Motorsport). Käigukasti sisu võib välja vahetada otse-kasti (DogBox) vastu. Aga see on väga lärmakas, seega võiks siin jääda tehase poolt pakutu juurde. Tasub mõelda ka differentsiaalide vahetamisele, mis aitavad kaasa kurvisõidule ning otse kihutamisele. Ning ärme ususta kõige olulisemat, mis on pidurid. Need ruleb valida õiged ja mitta taga ajada odavat hinda.
Kui kõigile eelpoolt nimetatud asjadele on mõeldud ja numbrid paberile pandud, võime edasi liikuda järgmisele teemale (kindlasti tasub võtta külmikust vahepeal uus külm märjuke)…
KERE TUGEVDAMINE
Sõltuvalt oma projekti kasutusalast peab mõtlema oma auto kere tugevdamisele. See ei piirdu alati turvakaarte paigaldamisega, vaid siin oleks vaja teha vajalikke keevitustöid mõnede kohtade ülekeevitamisel. Näiteks ralliautode puhul keevitatakse üle amordi püstakud. Vajadusel pannakse ka tugevduseks uus metalliring. Tänavaautole on olemas lisaks võimalikule keevitamisele tugevdusraamid. Neid saab paigaldada auto põhja alla, salongi, pagasnikusse ja mootoriruumi (Ultraracing, Cusco, Custom Cages …). Kui soovitakse kasutada autot nii tänaval kui ka võistlusrajal, saab kasutada teisaldatavat poltpuuri.
MOOTORI ÜMBEREHITAMINE
See osa projektist on ehk kõige keerulisem, täpsem ja kalleim. Sisuliselt selles osas ehitatakse ümber terve mootori mehhaaniline osa. Peale mootori lahtivõtmist on vähe osi, mis sinna tagasi lähevad, vaid need vahetatakse uute ja tugevamate vastu välja.
Mootori plokk – siin on vaja kindlasti plokk lihvida ning hülsid kolbidega (CP, WISECO, Manley …) ühte mõõtu puurida/hoonida. Kolbidega koos peate kindlasti soetama ka uued kepsud (I-Beam, H-Beam) ning kepsu- ja raamisaaled. Need tuleb soetada vastavalt väntvõlli mõõdule või vastupidi. Uue väntvõlli (Manley, …) puhul soovitaks uue mootori ehitamisel jääda STD mõõtu.
Selle osaga oleks mootori alumine pool uuendatud ja vahetatud osad vastupidavamad. Kindlasti tasuks enne detailide soetamist mõne edasimüüjaga nõu pidada, kuna nendel detailidel on oma spetsiifika, mis jõudude tarvis need disainitud on.
Järgmisena võib liikuda plokikaane juurde, mis samuti oleks vaja lihvida. Vahetamist/taastamist vajaksid klapid ning klapi puksid ja tihendid. Saaveldamist vajavad ka klapipesad. Kui soovitakse asja veelgi kaugemale ajada, siis tuleks plokikaan portida. Sõltub jällegi projekti kasutusalast, kus võiks välja vahetada nukvõllid (jällegi palju erinevaid tootjaid). Valida tuleks siis kellegi usaldatud mehhaaniku soovitusel või uurida läbi kilomeetreid foorumeid.
Mootori kokkupanemisel tuleks kinldlasti kasutada mitte kasutatud mutreid/polte, vaid need uued panna. Tikkpoldid võiks olla tootjalt ARP, mis on tugevdatud ja peavad ka kauem vastu.
Nüüd on meil mootori sisu vahetatud tugevama vastu ja see kenasti kokku pandud. Nüüd võime edasi liikuda muude väliste detailide kallale, et sellest mootorist välja tuua see jõud, mida me soovime.
Järgmisena tuleks soetada korralik Turbo. Need, kes soovivad tehase seadest kõrgemaid tulemusi siis oleks soovitav soetada STAGE 2 turbo (Küsi meie käest), seejärel korralik vahejahuti (Mishimoto …), ning korralik väljalaskesüsteem (COBB, SuperSprint, Tomei …).
Kõige viimasena oleks nüüd vaja see kõik korralikult tööle saada ja selleks on ainus võimalus kasutada dyno pinki koos pädeva seadistajaga. Siin peate olema kindel, et see, kes seadistab teab, mida või mis tarvis see auto tehtud on (ralli, ringrada, kiirendus, drift …). Igal alal on oma spetsiifiline pool, mida tuunimisel oluliseks peetakse. Kas vajatakse rohkem väänet, või vajatakse rohkem hobujõude, kas auto töötab ainult kõrgematel pööretel või pöörete vahemik on suur jne …
KOKKUVÕTE
Peame tunnistama ja ilmselt saate ka ise aru, et projekti edukus/tulemus sõltub sinna investeeritud raha suurusest ja kvaliteetse tööjõu kaasamisest. See on koht, kus hind ja kvaliteet on omavahel väga seotud. Ärge saage valesti aru, et kui ostate odava tootja asja kalli hinnaga siis auto on sellepärast parem. Ei. Kindlasti mitte. Toodete valikus peate suhtlema paljude töökodadega ja kindlasti ei ole patt mõni töökoda oma projekti kaasata. Projekti ehitamine on MEESKONNA töö ja individuaalitseda siin ei ole passlik. Liiga kalliks läheb.