Auto võimsamaks tegemisel ei pea alati tuunijat külastama

Võin väita, et suurem osa autojuhte on alati mõelnud oma auto võimsamaks tegemisele. Mulle meenub enda seik ammusest ajast, kui üks automüüjatest tegi kliendiürituse ja viis meid jääle SUBARU’tega sõitma. Tol ajal oli meile kasutada antud 2003 aasta Impreza WRX. Alla pandi “tite piigid” ning lõbu võis alata. Tol ajal olin ma sellest autost nii sisse võetud, et kui oleks raha kohe võtta olnud – oleks see auto minuga koju tulnud.

Nüüd tagant järgi mõeldes oli isegi hea, et raha polnud. Mõni aeg hiljem sai ka proovitud STi mudelit ja see oli võrreldes WRX mudeliga, kui öö ja päev. Muidugi … tol ajal oli hinnavahe neil pea 100000EEK, kuid see jõud, mis sellest autost tuli oli võimas. Ega läinudki kaua mööda, kui sai soetatud otse poest oma esimene Subaru STi MY06 aastal 2006 + ProDrive pakett.

Tol ajal maksin selle auto eest 532000EEK … ehk pool miljonit Eesti Krooni … uhhhhh. Õnneks oli tol ajal liising, kes selle aitas välja osta.
Kõik oli tore ja ilus esimesed kuud. Siis hakkas mind häirima selle auto hääl, mis ei olnud kohe üldse mitte SUBARU podisev mõmin. Mõeldud ja tehtud. Läksin oma sõbra juurde (Toomas Saar – ES-Tuuning tol ajal) ja lasin kataküsaatori välja võtta. Lisasime juurde ühe elektroonilise vidina, mis mängis Lamda rolli. Vägev … hääl oli mis sugune. Aga loomulikult oli ka sellest vähe. Siis hakkas tulema … vaja see välja vahetada ja siis see ka ja see … ühesõnaga andsin näpu aga võttis tervenisti minu. Tol ajal kirjutati ES-Tuuning’u (Toomas Tammsalu) poolt üle ka ProDrive vähe äkilisemaks. Kokkuvõttes mida ma võin öelda … see auto ei ole mind kunagi alt vedanud. Mitte ühtegi probleemi. Selle 5 aasta jooksul, mil ma seda autot omasin, vahetati garantii korras välja tagumised amordid ja tagasilla stabilisaatori varda puks. Jah ainult ÜKS puks. Muus osas oli auto täiesti originaalis ja muidugi kasutasin autot aktiivselt rahvaspordis.

Loo moraal

Selle loo kogu moraal seisneb aga selles, et ma matsin sellesse autosse tol ajal meeletut raha, et saada juurde natukenegi võimsust. Arvutuslikult läks selle auto nii öelda tuunimise peale tänases vääringus ~3000EUR, et saada juurde mingid närused 30 hobujõudu. Jah auto aju kirjutati ümber ja sinna on märk maha jäänud. Ja loomulikult ei andnud enam ükski esindus mulle grammigi garantiid. Teisalt sai tehtud tegelikult ka väga hea otsus, et just STi sai soetatud. See oli oma WRX mudelist tublisti võimsam ja pakkus pikemalt sõidurõõmu. WRX oleks olnud nagu odava mehe Bentley mis ei ole see ega teine. Täna ma arvan, et miks seda WRX’i üldse toodeti. Sisuliselt saan siin julgelt soovitada, et unusta WRX ja soeta ikka tõsine masin STi märgisega. See hinnavahe ei ole nii suur, kui tahad WRX’i järgi aitama hakata. See võib kujuneda isegi kordades kallimaks.

Uuele omanikule

Olgu … auto leidis aastal 2010 uue omaniku. Valituks osutus see tänu sellele, et valimus ja sisu olid puhas originaal. Mootor oli puutumata ning turbo ka täiesti oma.
Sellel ajal, kui ma STi’d omasin ei olnud turul lihtsaid pakette ehk ChipBox’e. Jah, küll vahetati auto OE ajus välja chip aga need ei andnud alati oodatut tulemust. Oli ka juhuseid, kus mootorid kokku jooksid ja kokkuvõttes oli see vägagi mõeldamatu tegevus. Sellepärast kinnitaski kanda auto aju käsituunimine dyno’s. Auto häälestati vastavalt olemasolevale lahendusele (väljalase, sisselase, turbo …). Selline tegevus oli muidugi kallis ja inimesed, kes seda teha oskasid … no neid peaaegu ei olnudki.

Palju maksab?

Tänapäeval, et oma auto jõudlust parandada on vaja tuunijale välja käjja alates 1000+ EUR suurusest summast. Siis saad ka selle tulemuse, mis sind rahuldada võiks. Kuid kes oleksid need auto omanikud kes sellise kadalipu ette võtaks? Kindlasti mitte Toyota Avensise omanikud. Ikka need, kes oma autosid ise ehitavad ja tuunivad. Ehk inimesed, kes on paadunud entusiastid. Loomulikult need entusiastid, kellel on PALJU raha.
Kuid ma olin/olen kindel, et ka teised juhid sooviksid oma autot pisut järgi aidata. Tegelikult ka see Toyota Avensise omanik. Tava autoga on ka teine probleem, et need on kõik suuremalt osalt liisingus ja liisingus olevat autot ei saa kohe kuidagi muuta. Kui seda tehagi siis kogu vastutus ja garantiiga seonduv jääb juhi kanda. Oli/on ka juhuseid, kus liising on sellise auto käest võtnud ja kohustanud, nüüd siis juba endise omaniku, kinni maksma auto endiseks taastamisega seotud kulud.

Ei pea külastama tuunijat

Pidasin endaga nõu ja leidsin Saksamaalt tootja, kes tegelikult valmistab nii öelda Digitaalseid ChipBox’e. Ehk need karbid õpivad ja kohanevad järk-järgult autoga, kuhu need paigaldatakse. Tootja väidab, et karbi 100% töövõimeliseks saamiseks kulub nii 500km läbisõitu. Selle ajaga on karp suutnud kõik andmed endast läbi lasta ja kohandada oma programm nii, et see toimiks turvaliselt.
Mis kõige parem … siis nende karpide paigaldamisega saab autojuht ka ise kenasti hakkama. Kusjuures seade ei muuda auto ajus endas mitte midagi. Pole vaja karta ka ülevaatust ja kui tekibki kahtlus siis võta seade vahelt välja, käi ülevaatusel ära ja pane karp tagasi. Nii lihtne see ongi.

Ma räägin siin sellisest seadmest nagu CPA-Chiptuning. Me oleme neid karpe müünud juba pea 5 aastat ja pole saanud KORDAGI negatiivset tagasisidet. Oleme kodulehel ka kokku pannud kokkuvõtva jutukese CPA_CHIP. Ehk sisuliselt pakutakse kokku 4’ja peamist lahendust nagu Pro, Ultra, Nitro ja PedalBox.

Iga karp on sisuliselt väike arvuti aga erineva võimsusega (loe arvutamis kiirusega). Ainus eeldus auto puhul on see, et see peab olema TURBO ülelaadimisega ja CPA poolt toetatud. Kõik muu vajaliku lisainfo leiate CPA-Chiptunig  kodulehelt.

Kui sul tekkis huvi selise karbi vastu siis võta aga julgesti meiega ühendust, mis iganes kanali kaudu (telefon, epost) ja …

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga